במהלך עשרים השנים האחרונות, ערכתי מחקר נרחב בנושא הוראת כישורי פענוח הקריאה בעברית לילדים עם דיסלקציה ולקויות שפה וקריאה אחרות ופיתחתי תוכנית קריאה מהפכנית לרכישת הקריאה בעברית.
יחודיותה של התוכנית בכך, שהיא נותנת מענה לתלמידים מתקדמים, וגם לתלמידים המתקשים ללמוד קריאה וכתיבה בדרכים הקונבנציונאליות באמצעות תפריט ייחודי המקצר תהליכים.
התוכנית מאפשרת לתלמידים לקויי הלמידה להשתמש בכלים אלטרנטיביים המהווים עבורם אסטרטגיות חלופיות לכשרים הלוקים, כגון: בעיות ריכוז, בעיות בתכלול הוויזואלי-מוטורי, בעיות בזיכרון השמיעתי, בעיות בזיכרון לטווח קצר.
משלבת בין מספר גישות המותאמות לצרכי התלמיד ומחלקת את השיעור ליחידות קצרות ומדודות זמן של הקניה ותרגול עפ"י סדר מובנה.תלמידים שמתנסים זמן ממושך בשיטה שהמורה מכירה, כזו שאינה בהכרח מתאימה לקושי שלהם ינחלו כישלון שלא בהכרח מצביע על חוסר יכולת לרכוש את הקריאה . כך כמו במעגל קסמים הכישלון מוריד את המוטיבציה ,את הרצון להשקיע. ילווה בקושי רגשי תסכול, תחושת חוויה לא נעימה והמנעות מקריאה. תלמידים כאלו שניסו לרכוש את הקריאה בשיטה מסוימת ולא ראו התקדמות משמעותית, התחילו ללמוד בשיטה משולבת זו וחוו הצלחה בפרק זמן קצר יחסית.
סיליבוס הקורס:
1.הקניית כלים מעשיים לאבחון ומיפוי קשיי הלומדים לצד ניתוח חומרי גלם (study case ).
2.קווים מנחים לבניית מודל התערבות יעיל להקניית הקריאה כבסיס לבניית תוכנית התערבות מותאמת.
3.שיטת השילובים-פיתוח ראייה אינטגרטיבית המשלבת מספר גישות ובונה תשתית תאורטית וכלים מעשיים.
4.בניית השיעור - חלוקת השיעור ליחידות קצרות ומדודות זמן של הקניה ותרגול עפ"י סדר מובנה.
5.כלים ישומיים לעבודה רב חושית -הקשר בין שפה לליקויי קריאה.
6.יומנות הפענוח – דיוק בפענוח מילים, משפטים וטקסטים .
7.אימון קוגנטיבי בין חושי בכתיבה- תרגול מוטורי,פרוק ובניית רצפים קישור שמיעתי חזותי.
8.שיום ושליפה-קידוד פונולוגי, אוטומציה ומהירות קריאה.
השיטה המשולבת שלפניכם :
מציעה התערבות ממוקדת ומדויקת לקושי של התלמיד.
היא מגוונת- כל פעילות בה נעשית ביחידות זמן קצרות 5-7 דק' בלבד.
מותאמת לילדי הקשב והריכוז.
רב חושית .
מטפלת בקושי מכמה זירות ומקדמת הצלחה. "כל ילד הוא מיוחד זקוק לא רק
לגישה אחת".
מהידוע אל הלא ידוע.
משלבת בין מגוון שיטות ומציעה את העיקר שבכל שיטה ושיטה.
מותאמת לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים.
תלמידים בעלי רמת אינטילגנציה גבוהה מאותגרים וחויים הצלחה.
משלבת בין הוראה פרונטלית לתרגול ביתי חוויתי לצד מבצעים ותגמולים.
מפתחת ראייה אינטגרטיבית המשלבת תשתית תאורטית וכלים מעשיים.